Total Pageviews

Wednesday, January 19, 2011

DVVT & VVti

DVVT, VVti, VTEC



DVVT, VVti, VTEC, etc2 semuanya berdasarkan konsep yg sama: variable valve timing. Yg berbeza mungkin cara setiap manufacturer implement system tersebut & efficiency masing2.Konsep VVT ni byk dah manufacturer guna, baik european, mahupun jepun. Konsep ni mengubah cara & masa valve(intake & exhaust valves) dibuka/ditutup bergantung pd keperluan.
Bagaimana kita buka/tutup valve ni?
Dgn lobe pd camshaft, dgn kata lain konfigurasi pd camshaft tersebut. Camshaft yg optimum utk ekonomi & low speed tak sesuai konfigurasinya utk high speed, dsb. Mcm mana nak optimised camshaft utk high speed? Salah satu caranya ialah tukar camshaft dgn konfigurasi yg optimum utk high speed & high RPM, tapi dgn cara ni kita ada disadvantage, cthnya kita hilang ekonomi pd low speed, rough idle, ada possibility tak pass emmision control etc2. So dgn VVT enjin tersebut boleh ada multiple configuration hanya pd camshaft yg optimum utk low speed dan juga high speed. Jenis2 konfigurasi ni terpulanglah pd manufacturer, ada yg set mmg utk high performance, economy, etc2. Dan ni tak la bermaksud, asal ada je VVT dah power, tak semestinya, tapi lagi efficient la skit ;)




No comments:

Post a Comment