Total Pageviews

Thursday, January 20, 2011

Tips dan cara penjagaan Tayar Basikal



- Cahaya mentari (UV) - Pendedahan yg panjang kepada cahaya matahari (UV) bole menyebabkan "Rubber" akan menjadi lemah, crack dah pecah. So, simpan basikal dlm BILIK, n sapu tayar wax atau polish.

- kelembapan - juga bole memendekkan usia tayar. Jika berkayuh semasa jalan basah, hujan, lopak air, basuh basikal tiap2 hari, LAP tayar sebelum simpan basikal. Jgn simpan basah2.

- Jika tidak berkayuh (bulan puasa nanti) - Gantung basikal atau terbalikkan basikal semasa dlm simpanan untuk mengelakkan tayar "DEFORMATION".

- Inspection - Sebelum berkayuh periksa tayar sama ada terdapat paku, duri, kaca, crack, batu terlekat pada bunga tayar. Bersihkan untuk mengelak kejadian yg tidak diingini berlaku semasa berkayuh, terutama semasa layan downhill dan layan "coner"

- Tekanan angin tayar - isikan angin tayar seperti yg disyorkan pada tayar. Tambahkan tekanan jika anda dah lama x kayuh dan berat badan dah naik up to maximum pressure.

- Ketebalan bunga - Jgn guna tayar yg sudah haus. Kurangkan aktiviti DRIFT semasa membrek.

Jika anda berniat untuk membeli tayar 2nd hand (terpakai) faktor2 seperti di atas perlu diambil perhatian.Tayar adalah perantara kita di antara basikal dgn bumi. Jika tayar tidak bersentuhan dgn bumi bermaksud kita mmg skill (tengah terbang) atau kita dah TERGOLEK!

ENJOY berkayuh.

No comments:

Post a Comment