Total Pageviews

Wednesday, January 19, 2011

TOYOTA VIOS

Toyota Vios adalah sedan subkompak 4-pintu dibangunkan untuk pasaran Asia Tenggara, China, dan Taiwan.

Diperkenalkan pada 2003, Vios berfungsi sebagai pengganti dari Toyota helang jantan (disebut Toyota Soluna di Thailand dan Indonesia), yang memenuhi pasaran subkompak Asia untuk 1.5 liter, di bawah Toyota Corolla dan Toyota Camry, yang keduanya juga dipasarkan di kawasan-kawasan tersebut. Vios ini dipasarkan di samping Toyota Yaris di kebanyakan negara di Asia Tenggara, yang menawarkan pilihan lain untuk hatchback, ketika rasmi memasuki pasaran di kawasan ini pada tahun 2005. Di Amerika Syarikat, Vios generasi kedua dikenali sebagai sedan Toyota Yaris.

Generasi Pertama (2003-2007)

Generasi 1 Generasi Pertama Toyota Vios 1.5 G NCP42
Juga disebut Toyota Soluna Vios (Thailand, 2003)
Produksi 2003-2007
Majlis Tianjin, China (TFTM) [1]
Jhongli, Taiwan (Motors Kuozui) [2]
Chachoengsao, Thailand
Tubuh gaya (s) sedan 4-pintu




Vios generasi pertama yang berkumpul di 1 juta Thailand meter persegi Toyota Gateway Plant di City Gateway, Amphoe Plaeng Yao, Wilayah Chachoengsao, sebagai sebahagian daripada projek kerjasama antara jurutera Thailand dan pereka Jepun Toyota.

Vios di Thailand, Indonesia, Singapura, Brunei, dan Malaysia, dan Taiwan ini disokong oleh mesin 1.5 liter 1NZ-FE dengan VVT-i. The 1.3 liter kecil 2NZ-FE mesin ditawarkan di Filipina. Di China, Vios dilengkapi dengan mesin 8A-FE. Trim level untuk Asia Tenggara termasuk J, E, S, dan G, sementara DLX, GL, GLX, dan GLXi ditawarkan di China.

Vios generasi pertama diadaptasi dari Platz Toyota dengan panel bodi diubahsuai, yang menciptakan penampilan yang berbeza, walaupun bahagian-bahagian dari mobil isyarat ciri desain dari Corolla E120 [rujukan?]. Pada tahun 2005-an, Vios menerima perubahan kosmetik kecil untuk model tahun 2006. Bumper depan, gril, lampu depan, dan lampu ekor menyegarkan, juga baru roda dan interior trim.

Dalam kegunaan lain, Vios generasi pertama diadopsi sebagai kenderaan balap dalam Kejohanan Touring Car di Indonesia dan Thailand. Mobil ini juga digunakan sebagai teksi di Indonesia, tetapi ciri-ciri peralatan yang lebih kecil dan secara khusus rebadged sebagai Toyota Limo. Hal ini tidak boleh disamakan dengan teksi tertentu dengan nama yang sama di Thailand, yang menggunakan Toyota Corolla.

Vios di Filipina mempunyai 3 nilai: 1,3 pangkalan J dengan mesin, l4 2NZ-FE VVT-i, 13 "roda baja dan paparan digital pusat instrumental Ini adalah dikahwinkan dengan transmisi manual 5-speed E 1.3 .. adalah sama dengan kelas J, hanya bahawa mereka telah roda yang berbeza, yang merupakan 15 "alloy wheel 5-bercakap. 1,5 G adalah top-segmen-the-line, baik dikahwinkan dengan penghantaran automatik 4-speed atau transmisi manual 5-kelajuan, dan roda yang sama seperti dengan yang variasi E. Satu-satunya perbezaan Vios tahun 2003 ke 2007 adalah udara mereka empangan dan casing lampu kabut mereka. Ada juga perubahan lampu dari model 2003 hingga 2006.
[Sunting] Vios Turbo

Sebuah "Turbo" varian dari Vios generasi pertama dibuat terdapat di Thailand saja, membual mesin 1.5 liter dengan turbocharged intercooler hawa-ke-udara yang menghasilkan 143 PS dengan meningkatkan cahaya. Standard pada Turbo Vios adalah sudu fungsional di kap nya, wrap-around body kit, kaku mata air, lebih kuat shock absorbers dan 16 "paduan. Nisbah Transmisi & nisbah pembezaan berdasarkan pada yang dari Toyota MR-S. The Vios adalah mobil laris di Asia Tenggara pada tahun 2009.

No comments:

Post a Comment